جستجو
ورود کاربران
علّامه ۹۱
الاهیات‌شیعه - تنفس - نگارش - رساله‌عملیه - حکمت‌نامتناهی - مسئولیت‌انسانی - تعادل - زندگی - نقطه‌وجودی - تصمیم‌گیری - برنامه‌روزانه - حکمت۱۵۰ - نهج‌البلاغه - برنامه‌اجرایی - مراقبه - نماز - احکام - تمرکز - روزه - اخلاق‌کاربردی - برنامه‌ریزی‌ - عزاداری - محرم - ذکر - موج‌منفی - زندگی‌هدفمند - قاعده‌زندگی - چگونه‌زندگی‌هدفمند‌داشته‌باشیم؟ - فکر - خیال - بررسی‌های‌راهبردی - کنفرانس - زکات - زیارت - واجبات - معملات - خمس - روابط_زن-مرد - پوشش - ماه‌رجب - ماه‌شعبان - اسوه‌های‌زندگی - ماه‌رمضان - اربعین‌کلیمی - ذکر‌حقیقی - ذکر‌واقعی - شاهکار - آسیب‌پذیری - فروتنی - کنجکاوی - امید - حکمت‌های‌نهج‌البلاغه - حکمت۱نهج‌البلاغه - فرصت - عقل - تفکر‌وجودی - تجربیات‌تفکر‌وجودی - تثبیت‌خویشتن - جذبه‌و‌حال - به‌آرامی‌برف - حکمت۱۱۹ - خواست - بی‌صدایی - قریش - عبدالشمس - کارگاه - صدا - سکوت - خاموشی - حکمت۱۲۲ - خواسته - خواسته‌های‌معکوس - مخاطبه - قرآن - اصحاب‌کهف - کهف - کائنات - انتخاب - گمراهی‌ - تضرع - تقدیر - نظم‌جهان - نظم‌هستی - تقوا - توجه - جهنم - غفلت - انتخاب‌های‌بنیادین - ماه - رزق - استعداد‌نامتناهی‌انسان - نظام‌خلقت - جهاد - قاعدون‌مجاهدون - شاهراه - چشم‌انداز - هدایت‌قرآنی - مقام‌انسان - نیازمندی‌ها - سرنوشت - مسیر - اضطراب‌نهایی - نظم‌کارها - حقیقت‌سجود - مراتب‌استغفار - فراموشی‌خاص - مناجات‌سرنوشت - مواجهه‌بامتن‌قدسی - پژوهش‌متن‌قدسی - دوگانه‌مقدس - مناجات - دعای‌سحر - دعای‌مباهله - موانع‌حرکت - حرکت‌انسانی - توجه‌به‌خویشتن - خسران - مفهوم‌کار - سلام - علامت‌های‌کار - وجود - نامتناهی - صدق - حقیقت - ساختگی - واقع - روش - تحقیق - کذب - خطا - نسبیّت - تکثر - مفهوم - من - ذهن - بینهایت - مواجهه - نامتناهیگری - حد - انتها - عینیت - وحدت - یونگ - فروید - زندان - انسان - قداست - محدودیت - مرز - مک‌اینتایر - روایت - عقلانیت - سنت - فضیلت - اجبار - آزادی - مسئولیت - خدا - خود - حال - رنج - نیاز - مازلو - تجربۀاوج - خودشکوفایی - رهایی - توحید - شاکله - روان - ماده - کوانتوم - هنر - واقعیت - ماتریکس - فیلم - اطلس‌ابر - پست‌مدرنیسم - ادبیات - جست‌وجو - حکمت - رحمان‌زاده - مواجهات - سفر - ایمان - پدیدارشناسی - جوهر - تفکر - ذات - ازخودبیگانگی - بازگشت - خویشتن - میمه‌سیس - تعقل - وظیفه - حجت - عمل - التزام - تصمیم - سیر - انبیا - ائمه - حوادث‌غیرعادی - رفتارهای‌غیرمتعارف - محاسبه - تعقل‌نماز - مراقبه‌درنماز - رمضان - گرسنگی - غذا - شب‌قدر - شب - قدر - دعا - فطر - ظلم - عدل - واجبات‌فکری - واجب - موسی - اربعین - زبان - تغییر - مناسک - عبادت - غدیرخم - غدیر - عاشورا - بزرگ‌داشت - اشک - امام‌حسین - کربلا - خون - خون‌خدا - پرسش - زینب - حسین - صحیفۀسجادیه - توبه - سجاد - احیای‌خویشتن‌انسانی - پرسش‌نهایی‌از‌خود - تنهایی - خلوت - مراقبۀتعیّنی - تجربه‌های‌مراقبۀتعیّنی - مراقبۀانکاری - انکار - مراقبۀوجودی - توجّه‌به‌نفس - مخاطبه‌باقرآن - وحی - رجب - لیلةالرغائب - طلب - ذکریونسیه - اخلاق - مکارم‌الأخلاق - آغاز - مناجات‌شعبانیه - روزه‌داران‌کوهستان‌یمن - جعل - خلق - محاکات - پل‌ریکور - باستانی - شناخت - فهم - تفهیم - تفاهم - هایدگر - گادامر - گفت‌وگو - تعارض - زن - هم‌اندیشی - ابتر - فکوری - عمل‌گرایی - ارزیابی - اضطراب - موفقیت - حقوق - سیاه‌چاله‌های‌وجودی - سلوک‌زنانه - سلوک - پیمایش - مراقبهٔ‌پیمایشی - ارتباط‌زن‌ومرد - مرد - حقوق‌زوجین - محوریت‌انسان - احساس - مراقبهٔ‌جمعی - توسعه - اسوه - تأسّی - پیاده‌روی - گام‌اول - مشاهده - مشاهدهٔ‌وجودی - اقدام - کار - آزمایشی - ازدست‌دادن - تجربهٔ‌هنری - عمل‌رساله‌ای - هویت - کنکاش‌درونی - آشفتگی - نظم - استمرار - نوشتن - کتابت - مذاکرهٔ‌روحی - غریزه - خصلت - گرم‌کردن - مارگارت‌هرینگ - هم‌حسی - پذیرش - رابطهٔ‌خویشاوندی - آزادی‌محض - نوشتن‌باتنفس‌آغازمی‌شود - فاطمه‌راهیل‌قوامی - منصوربراهیمی - محمدرضالبیب - مهدی‌علی‌میرزایی - مهری‌شعبانی - نسرین‌براهیمی - شهرزادفرشیدخانی - سلطنت‌قوامی - بتی‌آواکیان - بازی - حدیث‌جنودعقل‌وجهل - هم‌گرایی - اربعین‌موسوی
علامه - طباطبایی - میراث

علّامهٔ ۹۱ جلسات کاملاً ناباورانه‌ای بود که شکل گرفت. مثلاً پروژه‌ی سایت علّامه بود، ولی سر سفره‌ی علّامه غذاهایی بود که اصلاً نمی‌دانستیم این غذاها هم در عالم هست. و هر جلسه شگفت‌انگیزتر از جلسه‌ی قبل عرضه می‌شد. در کلّ، دو سال و نیم طول کشید و به مرور که از قدرت و تأثیرش کم می‌شد (و نمی‌فهمیدیم چرا و چه‌طور؟!)، از اعضاء اصلی هم کم می‌شد. تا جایی که دیدیم (البته دیدند، چون من هم نبودم) دیگر جلسات فائده ندارد و علّامه ۹۱ پرونده‌اش بسته شد. مقدّمه: تقریباً ده سال بود که در باشگاه اندیشه تلاش کرده بودیم سایتی برای علّامه راه‌اندازی کنیم. پروژه‌ی تأسیس و راه‌اندازی یک سایت اینترنتی برای علّامه طباطبائی به عنوان مرجعی که در دست‌رس دوست‌داران، علاقه‌مندان و پژوهش‌گران قرار بگیرد. و این تلاش ده‌ساله همواره ناکام مانده بود. در سال ۱۳۹۱ مهم‌تر از این که این کار به انجام برسد، این سؤال بود که چرا راه‌اندازی چنین سایتی باید این‌همه نشدنی باشد؟! علّامه طباطبائی همواره پرده‌هایی را عرضه می‌کرد که خود را بزرگ‌تر از تعریف ما نشان می‌داد. از یک سو دانش‌مندی بود با چندین کتاب چاپ‌شده‌ی قابل مراجعه. از یک سو تنوّع زیادی در شاگردان‌اش وجود داشت. از یک سو نمی‌شد خاطرات شفاهی را در رابطه با او نادیده گرفت و بی‌اعتنا عبور کرد. گاهی گفته‌ها و خاطرات شفاهی دریچه‌های غریبی از او را عرضه می‌کرد. رابطه‌ی او و قرارگیری او در خیل شاگردان سیّدعلی قاضی... مردی که حوزه‌ی نجف با اصرار او را نادیده می‌گرفت و گویا هم‌چنان این اصرار به‌قوّت خود باقی است. از سویی طباطبائی هیچ‌گاه نه از حوزه‌ی علمیّه خارج می‌شود و نه از کسوت روحانیّت! گاهی در پژوهش‌ها به عرض و طول یک مکتب گسترش پیدا می‌کرد و گاهی در گوشه‌ی یک اتاق کوچک و قدیمی به عنوان دانش‌مندی که صد سال دیگر می‌توان وی را شناخت. حاصل کلام، این که علّامه طباطبائی دائماً پرده‌های نمایش را عوض می‌کرد و دائماً خود را فراتر از ما و پژوهش‌مان نشان می‌داد. سال ۱۳۹۱ به‌وضوح می‌شد حسّ کرد که او حتّی سی‌سال پس از مرگ‌اش یک «اجرا» است. پرفورمنسی که باید به نظاره‌اش نشست. باید فرصت داد تا او نمایش‌اش را اجرا کند. او خود را دست‌نیافتنی نشان می‌داد و از پژوهنده‌اش «تسلیم» را طلب می‌کرد. پس اجازه دادیم تا در آن سال، سال ۱۳۹۱، او به اجرا دربیاید! با این سؤال که اگر علّامه طباطبائی سال ۱۳۹۱ حضور داشت، چه‌گونه می‌اندیشید؟ چه می‌گفت؟ چه می‌کرد؟ پس به جای علّامه در «خوانش مکتوب یا تاریخی و یا کتابی او»، «میراث ماندگار علّامه و مدرسه‌ی فکری و سلوکی او» به «میدانی زنده و فعّال از پرسش‌گران» دعوت شد تا شعله‌های معرفت و پرسش و خوانش برافروخته گردد و شد آن‌چه به نام علّامه سیّدمحمّدحسین طباطبائی «می‌باید می‌شد...». جلسات بدون فکر قبلی، بدون برنامه‌ی قبلی آغاز می‌شد تا ببینیم علّامه‌ی سال ۹۱ چیزی برای گفتن دارد یا خیر.

سلسله جلسات
زندگی با قرآن
1403-02-31
معرفت انتخاب
1403-02-31
رسالهٔ عملیّه (۵)
1403-02-31
رسالۀ عملیّه (۴)
1403-02-31
کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب این سایت تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
با ما در شبکه های اجتماعی