جستجو
ورود کاربران
قهر و آشتی با دین
الاهیات‌شیعه - تنفس - نگارش - رساله‌عملیه - حکمت‌نامتناهی - مسئولیت‌انسانی - تعادل - زندگی - نقطه‌وجودی - تصمیم‌گیری - برنامه‌روزانه - حکمت۱۵۰ - نهج‌البلاغه - برنامه‌اجرایی - مراقبه - نماز - احکام - تمرکز - روزه - اخلاق‌کاربردی - برنامه‌ریزی‌ - عزاداری - محرم - ذکر - موج‌منفی - زندگی‌هدفمند - قاعده‌زندگی - چگونه‌زندگی‌هدفمند‌داشته‌باشیم؟ - فکر - خیال - بررسی‌های‌راهبردی - کنفرانس - زکات - زیارت - واجبات - معملات - خمس - روابط_زن-مرد - پوشش - ماه‌رجب - ماه‌شعبان - اسوه‌های‌زندگی - ماه‌رمضان - اربعین‌کلیمی - ذکر‌حقیقی - ذکر‌واقعی - شاهکار - آسیب‌پذیری - فروتنی - کنجکاوی - امید - حکمت‌های‌نهج‌البلاغه - حکمت۱نهج‌البلاغه - فرصت - عقل - تفکر‌وجودی - تجربیات‌تفکر‌وجودی - تثبیت‌خویشتن - جذبه‌و‌حال - به‌آرامی‌برف - حکمت۱۱۹ - خواست - بی‌صدایی - قریش - عبدالشمس - کارگاه - صدا - سکوت - خاموشی - حکمت۱۲۲ - خواسته - خواسته‌های‌معکوس - مخاطبه - قرآن - اصحاب‌کهف - کهف - کائنات - انتخاب - گمراهی‌ - تضرع - تقدیر - نظم‌جهان - نظم‌هستی - تقوا - توجه - جهنم - غفلت - انتخاب‌های‌بنیادین - ماه - رزق - استعداد‌نامتناهی‌انسان - نظام‌خلقت - جهاد - قاعدون‌مجاهدون - شاهراه - چشم‌انداز - هدایت‌قرآنی - مقام‌انسان - نیازمندی‌ها - سرنوشت - مسیر - اضطراب‌نهایی - نظم‌کارها - حقیقت‌سجود - مراتب‌استغفار - فراموشی‌خاص - مناجات‌سرنوشت - مواجهه‌بامتن‌قدسی - پژوهش‌متن‌قدسی - دوگانه‌مقدس - مناجات - دعای‌سحر - دعای‌مباهله - موانع‌حرکت - حرکت‌انسانی - توجه‌به‌خویشتن - خسران - مفهوم‌کار - سلام - علامت‌های‌کار - وجود - نامتناهی - صدق - حقیقت - ساختگی - واقع - روش - تحقیق - کذب - خطا - نسبیّت - تکثر - مفهوم - من - ذهن - بینهایت - مواجهه - نامتناهیگری - حد - انتها - عینیت - وحدت - یونگ - فروید - زندان - انسان - قداست - محدودیت - مرز - مک‌اینتایر - روایت - عقلانیت - سنت - فضیلت - اجبار - آزادی - مسئولیت - خدا - خود - حال - رنج - نیاز - مازلو - تجربۀاوج - خودشکوفایی - رهایی - توحید - شاکله - روان - ماده - کوانتوم - هنر - واقعیت - ماتریکس - فیلم - اطلس‌ابر - پست‌مدرنیسم - ادبیات - جست‌وجو - حکمت - رحمان‌زاده - مواجهات - سفر - ایمان - پدیدارشناسی - جوهر - تفکر - ذات - ازخودبیگانگی - بازگشت - خویشتن - میمه‌سیس - تعقل - وظیفه - حجت - عمل - التزام - تصمیم - سیر - انبیا - ائمه - حوادث‌غیرعادی - رفتارهای‌غیرمتعارف - محاسبه - تعقل‌نماز - مراقبه‌درنماز - رمضان - گرسنگی - غذا - شب‌قدر - شب - قدر - دعا - فطر - ظلم - عدل - واجبات‌فکری - واجب - موسی - اربعین - زبان - تغییر - مناسک - عبادت - غدیرخم - غدیر - عاشورا - بزرگ‌داشت - اشک - امام‌حسین - کربلا - خون - خون‌خدا - پرسش - زینب - حسین - صحیفۀسجادیه - توبه - سجاد - احیای‌خویشتن‌انسانی - پرسش‌نهایی‌از‌خود - تنهایی - خلوت - مراقبۀتعیّنی - تجربه‌های‌مراقبۀتعیّنی - مراقبۀانکاری - انکار - مراقبۀوجودی - توجّه‌به‌نفس - مخاطبه‌باقرآن - وحی - رجب - لیلةالرغائب - طلب - ذکریونسیه - اخلاق - مکارم‌الأخلاق - آغاز - مناجات‌شعبانیه - روزه‌داران‌کوهستان‌یمن - جعل - خلق - محاکات - پل‌ریکور - باستانی - شناخت - فهم - تفهیم - تفاهم - هایدگر - گادامر - گفت‌وگو - تعارض - زن - هم‌اندیشی - ابتر - فکوری - عمل‌گرایی - ارزیابی - اضطراب - موفقیت - حقوق - سیاه‌چاله‌های‌وجودی - سلوک‌زنانه - سلوک - پیمایش - مراقبهٔ‌پیمایشی - ارتباط‌زن‌ومرد - مرد - حقوق‌زوجین - محوریت‌انسان - احساس - مراقبهٔ‌جمعی - توسعه - اسوه - تأسّی - پیاده‌روی - گام‌اول - مشاهده - مشاهدهٔ‌وجودی - اقدام - کار - آزمایشی - ازدست‌دادن - تجربهٔ‌هنری - عمل‌رساله‌ای - هویت - کنکاش‌درونی - آشفتگی - نظم - استمرار - نوشتن - کتابت - مذاکرهٔ‌روحی - غریزه - خصلت - گرم‌کردن - مارگارت‌هرینگ - هم‌حسی - پذیرش - رابطهٔ‌خویشاوندی - آزادی‌محض - نوشتن‌باتنفس‌آغازمی‌شود - فاطمه‌راهیل‌قوامی - منصوربراهیمی - محمدرضالبیب - مهدی‌علی‌میرزایی - مهری‌شعبانی - نسرین‌براهیمی - شهرزادفرشیدخانی - سلطنت‌قوامی - بتی‌آواکیان - بازی - حدیث‌جنودعقل‌وجهل - هم‌گرایی - اربعین‌موسوی

در حلقه‌های «قهر و آشتی با دین» به دنبال چیست‌ایم؟ دیانت در جامعه‌ی ما در سال‌های اخیر بیش از هر زمانی در معرض انتخاب قرار گرفته و بیش از هر دوره با حبّ‌وبغض‌های افراطی، هیجانی و شدید مواجه شده است. امواج افراطی در پذیرش یا ردّ دیانت، بسیاری از عرصه‌ی فکری نسل‌های گوناگون را درنوردیده و کم‌تر فضائی از تأثیر این رویارویی بر کنار مانده است. اگرچه رسمیّت حکومتی که مدّعای آن دینی‌بودن است، بر این واقعه تأثیر بسیاری گذاشته، امّا سیطره‌ی فکری و فرهنگی دین در جامعه‌ی ایرانی عامل قوی‌تری در این عرصه بوده است و این سیطره در دوران جدید با ابزارهای مدرن رسانه‌ای و البته به مدد قدرت حکومت، توانسته به موقعیّتی بی‌نظیر دست یابد که شاید در طول تاریخ ایران بی‌نظیر بوده است. مجموعه‌ی این شرائط سبب شده که بیش از هر زمانی دیانت در معرض قهر و آشتی، حبّ و بغض، و دوستی و دشمنی قرار گیرد. امّا چنین وضعیّتی به جای آن که به تعمّق و تدبّر در دین و شناخت اعماق پنهان و ناشناخته‌ی آن در زندگی عینی منجر شود، به عاملی برای سطحی‌نگری و بی‌توجّهی بیش‌تر در نگاه به دین تبدیل شده است. چنین سطحی‌نگری هم در نگاه مدافعین و هم در دیدگاه مخالفین دین کاملاً مشهود و روشن است. چه آن‌ها که سنگ دین را به سینه می‌زنند و چه کسانی که همّت آنان عبور از دین است، ترجیح می‌دهند که هر آن‌چه را که سیطره‌ی فرهنگی و فکری و سیاسی جامعه به عنوان دین عرضه می‌کند، موضوع حبّ و بغض خود قرار دهند و با فراهم‌کردن یک هدف راحت و آشکار و بدون تأمّل به راحتی و سهولت به انتهای دین‌دوستی و یا دین‌ستیزی خود برسند و هواداران و مریدان و شاگردان خود را راضی و خشنود کنند. در این میان، مدافعین رسمی دینی جامعه، دینی را به نمایش می‌گذارند که «انگاره‌هایی الاهی به نظر می‌آید و معمولاً خود را غیرقابل‌بحث» نشان می‌دهد و آن‌چه که در نظر مخالفان، ساده‌ترین کارآیی‌هایش را برای غالب جامعه از دست داده، هم‌چنان تمامی همّت آنان را به خود اختصاص می‌دهد. امّا در نگاه مخالفین دین‌ورزی، همین نوع دیانت، به‌ترین حریف برای ضربه‌ی‌فنّی‌شدن در میدان بحث‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و فلسفی است. و برای اهل بحث، لذّت فلسفی فوق‌العاده‌ای روی می‌دهد تا از این دین عبور کنند و آن را برای بار چندم و چندم بر خاک بمالند. امّا در زندگی واقعی انسان‌های این مرز و بوم و در میان دغدغه‌های سال و ماه مردمان وضعیّت به گونه‌ی دیگری است. در عرصه‌ی زندگی واقعی، نه آن دین‌داران نگاهی به دین در عرصه‌ی زندگی دارند و نه این بی‌دینان در الحاد خود چندان استوار و عمیق هستند. در نگاه عمیق‌تر و معرفت‌شناسانه‌تر، از دینی که نه به صورت سیاسی یا آموزه‌های مرسوم، بل‌که به صورت «وجودی» می‌شناسیم، آن‌چه باقی مانده یا ته‌نشین شده است، مواضع نهان، اندیشه‌های باطنی یا تأویل‌های وجودی است که زنده و جان‌دارند. این ستون‌های نهانی، خود را در بزنگاه‌ها، گردنه‌ها یا نقاط عطف «ترس و امید» یا «آرامش و آشوب» یا «تصمیم و انتخاب» یا «حقیقت و توهّم» یا «انقلابات درونی» زنده و کارآ عرضه می‌دارند. امّا این حقیقت معرفت‌شناسانه چنان عمیق و غیرقابل‌وصول است که اغلب حتّی برای ردگیری آن وقت‌شان را «هدر» هم نمی‌دهند. به این ترتیب، آن‌چه می‌تواند دردی دوا کند، «قهر و آشتی با زندگی عمیق و ناخودآگاه دینی» است، نه «قهر و آشتی با دین رسمی و فلسفی». پس نیازمند یک گفت‌وگوی سخت یا چالشی با مخاطب هستیم تا به این بزنگاه‌ها یا گردنه‌ها نزدیک شویم. چنین گفت‌وگویی با خویشتن حقیقی، ما را به اعماق زندگی و اندیشه‌ی خود می‌بَرد تا بدانیم که «چه‌گونه می‌خواهیم زندگی کنیم؟» و «چه بخشی از افکار و اعمال خود را به‌راستی انتخاب کرده‌ایم؟» و «چه لایه‌هایی از خود را باید کنار بگذاریم؟» و «کدام دین را می‌پذیریم و یا کنار می‌گذاریم؟» و «خود دروغین ما کدام است؟» و «چرا بیگانه از خویشتن هستیم؟» و «چه‌گونه به خویشتن واقعی خود بازگشت کنیم؟» و «چه ردّ پایی از زندگی دینی رسمی و رائج جامعه بر جا مانده است؟» و «انتخاب ما نسبت به این دیانت رسمی و هر نوع دیانت دیگر چیست؟». برای رسیدن به این هدف عمیق و سخت، نیازمند ریختن بی‌پرده‌ی خویشتن در عرصه‌ی گفت‌وگو هستیم. اگر مصاحبه‌شونده و مصاحبه‌کننده به نقطه‌ای برسند که خود را بی‌محابا در یک تعامل چالشی در معرض نمایش بگذارند، آن هنگام است که این جلسه برای ایشان آینه‌ای خواهد بود که می‌توانند از «دیدن خود» سیراب شوند و با دست خویش عمیق‌ترین لایه‌های وجودی خود را بشکافند و ببینند. آن روی‌دادی که در این جلسات به دنبال آن می‌گردیم، «دیدن خود» است. و حتّی اگر به اندکی از آن نائل شویم، موفّقیّت بزرگی کسب کرده‌ایم. و اگر در سطحی دیگر به این گزاره‌ی هزارتکرار دینی توجّه کنیم که «هر کس خود را بشناسد، خدا را خواهد شناخت»، تمام عمل ما در سیر این جلسات، «مواجهه و مصاحبه با همه‌ی دین» بوده است. لازم به ذکر است که مصاحبه‌کننده‌های این حلقه، خود، در عرصه‌ی دین‌ورزی بدون موضع نیستند...

سلسله جلسات
زندگی با قرآن
1403-02-31
معرفت انتخاب
1403-02-31
رسالهٔ عملیّه (۵)
1403-02-31
رسالۀ عملیّه (۴)
1403-02-31
کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب این سایت تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
با ما در شبکه های اجتماعی